Norges Basketballforbund / Nyheter / 2022 / Reisebrev fra Hansa Cup

Reisebrev fra Hansa Cup

Msil Wheelers har tatt turen til årets Hansa Cup, blant annet finansiert av midler fra NBBF. Her er reisebrevet de sendte oss.

Fra 30. april til 1. mai var Msil Wheelers representert under Hansa Cup 2022 i Bergen. Hansa Cup er landets største baskeballturnering. Koronapandemien har hindret arrangørene i å arrangere Norges største baskeballturnering i 2020 og 2021, men i år var det endelig mulig. Og vi fikk endelig spille vår første kamp siden forrige Hansa Cup som var i 2019. Vi meldte oss på ganske tidlig, faktisk som første rullestol-lag, allerede i januar. Og vi hadde ett gull å forsvare fra forrige Hansa Cup.

Da begynte så smått planleggingen med turen. Litt logistikk å ha med åtte spillere, pluss åtte basketstoler og noen med sine egne rullestoler samt bagasje.

Torsdag 28. april:
Leiebil og skaphenger ble hentet. Vi fylte opp tilhengeren med alle basketstolene, utstyr som verktøy, pumpe, drakter etc. kvelden før, slik at det meste skulle være klart til dagen etter.

Fredag 29. april:
Turen startet tidlig på morgenen med kjørerunde for å hente medlemmer som skulle sitte på. Vi var fem i bilen. I skaphengeren var der elleve basket- og private rullestoler. De andre kom med fly og egen bil sent på kvelden.

Det ble tre ferger på turen til Bergen og et lunchstopp i Førde. Vi kom frem til Bergen i 17-tida og kjørte rett til Haukelandshallen for å losse av alle basketstolene, slik at de var klar til første kamp samme kveld.

Kl 2100 braket første kampen løs og vi møtte laget Kirkevoll fra Bergen. Etter en litt lang dag med kjøring, så ble vi møtt med hard motstand og Kirkevoll slo oss med 23-28.

Litt slitne spillere dro så til hotellet Scandic City for å slappe av og gjøre seg klar til nye kamper dagen etter.

Lørdag 30. april
Alle møtte til en rask frokost kl 0700. Kjørte så direkte til Haukelandshallen og vår andre kamp i turneringen startet kl 0900. Denne gangen var det mot Bergen Wheelers. Nå hadde vi fått de siste spillerne på laget på plass, så vi var bedre forberedt. Stillinga i denne kampen ble 19-27 til oss. Nå var humøret på gjengen mye bedre. Neste kamp var klokka 1200, mot Bergen Para-idrettslag. Denne kampen klarte vi å forsvare oss veldig bra i. Stillinga ble 26-9 til oss.

Siste kamp den dagen var klokka 1500, så nå var det tid for noe mat og vi kjørte til en pizzarestaurant og feiret at to kamper denne dagen var i boks til vår fordel.

Så var det tilbake til hallen for å spille siste kampen i gruppespillet. Nå var det Søgne og Mandal vi skulle spille mot. Søgne og Mandal har siste årene hatt unge spillere og vi trodde vel muligens at dette ville bli en grei kamp, men det skulle vise seg at det ikke ble. Vi slet hele kampen, men klarte til slutt å vinne med ett poeng, stillinga ble 20-19.

Det var ikke bare vi som jubla, men også Søgne og Mandal, som var så nær å vinne kampen. Det blir spennende å følge laget fra Sørlandet videre med alltid smilende gutter. Neste gang blir det kanskje enda tøffere å møte gjengen fra Norges sydligste by.

Så ble det tur hjem på hotellet og ut å spise middag på kvelden. Det var ikke lett å finne noe ledige bord på restauranter, pga. det var arrangert Bergen Maraton i byen samme dag. Så neste gang må det vel bestilles litt i god tid.

Søndag 1. mai
Da var det plutselig sluttspill dag. Klokken 1300 møtte vi Bergen Wheelers i semifinalen. Den kampen hadde vi ganske bra kontroll på. Stillinga ble 24-12 til oss, og vi var plutselig i finalen. Kl 1515 startet finalen. Vi møtte Kirkevoll, samme laget som vi tapte mot i første kampen på fredag.

Det ble ganske tøff kamp. Vi lå under med hele 6 poeng i første omgang, men klarte så litt etter litt og snu kampen. Da dommeren blåste i fløyta sto stillinga 20-23 til oss, og vi hadde vunnet årets Hansa Cup i år også. HURRA!!

Vi pakket oss ut av hallen og begynte hjemturen. Vel hjemme i Ålesund ca kl. 0100!

Vi ønsker å takke Norges Basketballforbund og bedrifter som har støttet laget vårt siste årene, som dermed gjorde det mulig at vi kunne reise på Hansa Cup 2022.

Det ble en kjekk tur, med fine og harde kamper og mye sosialt samvær.

Selvfølgelig ekstra kjekt at det ble gull.

Takk for oss Hansa Cup! Kanskje vi ses neste år.