para-6543-1-kopi.jpg

Digital politiattestløsning

NIF oppforderer alle idrettslag til å ta i bruk den nye digitale politiattestløsningen som både er tryggere og enklere i bruk.

Alle som skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming, skal fremlegge merknadsfri politiattest. Derfor har NIF utviklet en enkel, sikker og gratis digital politiattestløsning. Denne nye løsningen er allerede tatt i bruk av over 2000 idrettslag, og håper at flere idrettslag vil gå over til denne nye løsningen.

Løsningen innebærer at de som skal ha verv i idretten enkelt og sikkert kan innhente og dele politiattest med idrettslaget, og gir idrettslaget oversikt over at de som skal fremlegge merknadsfri politiattest har gjort det. 

Fordelene med ny løsning:

  • Sikkerhet: Den digitale løsningen gjør forfalskninger umulig.  
  • Effektiv prosess: Politiattestansvarlig i idrettslaget sparer tid. 
  • Bedre oversikt: Idrettslaget får en helhetlig oversikt over hvilke roller som krever politiattest.  
  • Digital deling: Søkere kan dele politiattesten digitalt og unngår dermed fysisk oppmøte. 
  • Automatiske påminnelser: Tjenesten sender ut påminnelser til trenere og frivillige både om å søke og dele attest. 
  • Kostnadsfritt: Hele tjenesten er gratis for idrettslag

Fremgangsmåte:

  1. Logg inn på Min idrett. Scroll ned til «hva vil du administrere» og klikk på «ny politiattesttjeneste».
  2. Tildel roller: Hvis du både er politiattestansvarlig og medlemsansvarlig kan du legge til personer som trenger politiattest ved å tildele de en rolle med krav om politiattest:  

    • Gå til fanen «innhent politiattest», søk opp personen og tildel rolle.  
    • Hvis personen ikke er medlem, velg «inviter ny person». 
  3. Legg til roller som krever politiattest: 

    • Barnetrener 
    • Ungdomstrener 
    • Frivillig med ansvar for mindreårige og/eller personer med utviklingshemming
    • For å vurdere om andre roller krever politiattest, se veiledningen under fanen «informasjon om tjenesten» og trykk på «roller og krav». Du kan også få generell veiledning om roller og krav her
  4. Vurder om rollen krever politiattest og bekreft formål:  

    • Gå til fanen «behandle søknader». 
    • Vurder om roller krever politiattest under pkt. 1 og "Rediger og bekreft formål" under pkt. 2. Klikk deretter «send informasjon» for å starte prosessen med å søke om politiattest for søker.
  5. Motta og godkjenn/avvis politiattest digitalt: 

    • Når politiattesten er delt av søker i Digipost, trykk på «åpne politiattest». 
    • Godkjenn attesten dersom det ikke er merknader. 
  6. Registrer manuelle politiattester: 

    • Dersom politiattesten deles manuelt, registrer den under pkt. 3 i fanen «Vis hendelser» og "Mottatt manuelt". 
    • Vær oppmerksom på at kun digitale politiattester kan garanteres å ikke være forfalsket. Sjekk manuelle dokumenter nøye.

 

For mer informasjon og videogjennomgang se NIFs side: idrettsforbundet.no