Alle som skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming, skal fremlegge merknadsfri politiattest. Derfor har NIF utviklet en enkel, sikker og gratis digital politiattestløsning. Denne nye løsningen er allerede tatt i bruk av over 2000 idrettslag, og håper at flere idrettslag vil gå over til denne nye løsningen.
Løsningen innebærer at de som skal ha verv i idretten enkelt og sikkert kan innhente og dele politiattest med idrettslaget, og gir idrettslaget oversikt over at de som skal fremlegge merknadsfri politiattest har gjort det.
Fordelene med ny løsning:
- Sikkerhet: Den digitale løsningen gjør forfalskninger umulig.
- Effektiv prosess: Politiattestansvarlig i idrettslaget sparer tid.
- Bedre oversikt: Idrettslaget får en helhetlig oversikt over hvilke roller som krever politiattest.
- Digital deling: Søkere kan dele politiattesten digitalt og unngår dermed fysisk oppmøte.
- Automatiske påminnelser: Tjenesten sender ut påminnelser til trenere og frivillige både om å søke og dele attest.
- Kostnadsfritt: Hele tjenesten er gratis for idrettslag
Fremgangsmåte:
- Logg inn på Min idrett. Scroll ned til «hva vil du administrere» og klikk på «ny politiattesttjeneste».
-
Tildel roller: Hvis du både er politiattestansvarlig og medlemsansvarlig kan du legge til personer som trenger politiattest ved å tildele de en rolle med krav om politiattest:
- Gå til fanen «innhent politiattest», søk opp personen og tildel rolle.
- Hvis personen ikke er medlem, velg «inviter ny person».
-
Legg til roller som krever politiattest:
- Barnetrener
- Ungdomstrener
- Frivillig med ansvar for mindreårige og/eller personer med utviklingshemming
- For å vurdere om andre roller krever politiattest, se veiledningen under fanen «informasjon om tjenesten» og trykk på «roller og krav». Du kan også få generell veiledning om roller og krav her.
-
Vurder om rollen krever politiattest og bekreft formål:
- Gå til fanen «behandle søknader».
- Vurder om roller krever politiattest under pkt. 1 og "Rediger og bekreft formål" under pkt. 2. Klikk deretter «send informasjon» for å starte prosessen med å søke om politiattest for søker.
-
Motta og godkjenn/avvis politiattest digitalt:
- Når politiattesten er delt av søker i Digipost, trykk på «åpne politiattest».
- Godkjenn attesten dersom det ikke er merknader.
-
Registrer manuelle politiattester:
- Dersom politiattesten deles manuelt, registrer den under pkt. 3 i fanen «Vis hendelser» og "Mottatt manuelt".
- Vær oppmerksom på at kun digitale politiattester kan garanteres å ikke være forfalsket. Sjekk manuelle dokumenter nøye.
For mer informasjon og videogjennomgang se NIFs side: idrettsforbundet.no