Klubbmøte%2030.10.2019.jpg

Oppsummering av Klubbledermøte

20 personer samlet på Ekeberg for å diskutere klubbutvikling og hvordan man kan søke midler.

Tusen takk for et hyggelig og konstruktivt møte på onsdag kveld! 

 

Informasjon fra Regionen

  • Oslo idrettens hus skal bygges om og rehabiliteres. Vi flytter ut i desember og får nye lokaler midlertidig i 2,5 år i Brynsveien 13.
  • Bruk dagens infobank for å finne maler og tips for hvordan dere kan drive klubb. Trykk på KLUBBGUIDE så kan dere velge infobank.
  • Det er Kampleder som skal føre innbytteskjema under EasyBasket arrangement. Arrangør skriver ut innbytteskjema, dommerne (kampleder/aspirant) har innbytteskjema i lomma og fyller ut hvilke som spiller med nr og kryss før hver periode starter. Dommeransvarlig har ansvar for å følge opp at alle dommere gjør denne jobben, men trenger ikke å dobbelsjekke ved hver periode.
  • Det er klubbenes ansvar å sørge for at foresatte/spillere kan sitte i sekretariat. Klubbene må gi tilstrekkelig opplæring i dette.  
 

Video på skriving av kampskjema og bruk av pil i sekretariat

Video som er laget av en lagkontakt i Bøler

Føring av kampskjema (U14-senior) 

Bruk av piler i sekretariat (U14-senior) 

 

Alle representanter fra klubb fikk presentere seg selv og fortelle om sine utfordringer i klubben. Oppsummert ser det slik ut med utfordringer i Region ØST:

  • Trenger flere og bedre trenere/dommere
  • Massiv rekruttering av unge spillere – må ha en struktur i klubben og et system som gjør at vi er klar til å ta imot alle som kommer
  • Voksesmerter, Mange spillere på EasyBasket – mangler trenere med kompetanse
  • Mangler engasjement, folk som kan bidra i klubben. Rekruttere folk til arbeidsoppgaver
  • Få tak i voksne, erfarne trenere. Har mange unge trenere i klubben og trenger fler voksne med rutine og autoritet
  • Lag som vokser så mye at trenere sier nei til nye spillere som vil starte. Må lage en struktur slik at alle som ønsker får spille basketball
  • Mangler retningslinjer for dommerbetaling. Praksis og rutiner på dette.
  • Rekruttering av jentespillere
  • Få en struktur i klubben som sikrer varig arbeid selv når ildsjelene forsvinner

 

Noen klubber som delte noen god historier også:

  • Ansatte en Daglig Leder på deltid som kan ta vekk en del arbeidsbelastning på de frivillige i styret
  • Sette ut deler av regnskapsarbeidet til en profesjonell aktør
  • Har godt styre og gode foreldregrupper
  • Mange klubber som rekrutterer og får flere medlemmer spesielt på EasyBasket

 

 

Hvordan søke midler? Hege Rokne, INKLU Basket

Hege fortalte om hvordan man kan søke midler.

Det ble delt inn i grupper og hver gruppe fikk et tema de skulle lage forslag på søknad med; Mål, bakgrunn, ide m.m.

Alle klubbledere har fått tilsendt referat på mail med ppt presentasjon og mal for prosjektskriving. 

 

Mange stiftelser ønsker prosjekter basert på:

  • Jentesatsning og rekruttering av jenter spesielt
  • Inkludering av minoriteter, barn til foreldre med lav økonomi…
  • Star-lag (psykisk og fysisk utviklingshemmede) barn som driver med idrett
  • Prosjekter med utstyr (baller, nye justerbare kurver på gymsaler, utebaner på skoleområde…)
  • Prosjekter som har varig verdi; der du knytter prosjekt opp mot utstyr som også skoler/andre kan benytte

 

 

Klubbutviklingsstrategi med Ragnhild Riis, NBBF

Sammendrag av det som kom opp under klubbutvikling.

 

Hva ønsker klubbene seg av maler og verktøy:

  • Basketball for dummies – introduksjonsvideo med overgangen til de ulike aldersgruppene EB U7-12 , U13, aldersbestemt etc.
  • Trenerdagbok
  • Håndbøker trenere
  • Ressursside for trenere, øvelser i video
  • «Når skal de begynne med ulike øvelser»
  • Mal for øktplan, periodplan, sesongplan
  • Arrangements- og turneringsmaler
  • Sportslig plan
  • Forslag til sponsorsøknad
  • Forslag til sponsoravtale
  • Rutinebeskrivelser
    • Hallvakter, kiosk..
  • Rollebeskrivelser
    • Lagkontakter, leder,  kasserer…
  • Hva forventes av klubben når man arrangerer EB arrangement

 

Hvordan kan klubbene samarbeide:

  • Lære av hverandre, hva ønsker vi å bli bedre på og hva kan vi lære av andre
  • Se hvem som er gode på ulike ting og så kan klubbene kontakte dem direkte
  • Kompetanseoverføring
  • Både i regi av regionen og klubbene direkte
  • Klubbledermøtene – ha et temainnlegg om noe av det klubbene er gode på
  • Samarbeide om å opprettholde tilbud
  • Klubbene ønsker at spillerne skal bli i sin egen klubb og opprettholde tilbudet der
  • Treningsleir for jenter
  • Førstehjelp - basketskader